500 mennesker, angst og mestring. Hadde DU klart det?!

Categories Blogg
Tre gode venner klare for mulighetskonferansen.

I går var to av deltakerne fra Lyset i Hverdagen så heldige å få være med Petter på foredrag på Mulighetskonferansen (Konferanse for NAV ansatte i hele Norge). De var med for noen uker siden også, men da satt de bakerst og så på mens Petter nevnte Lyset i hverdagen. Denne gangen ble de med opp på scenen for å snakke selv. 

Det var ca 500 mennesker i salen, så vi hadde en del tanker og følelser før vi gikk opp på scenen. Men vi gjorde det….

Vi har vist en stund at Daniel og meg skulle få være med Petter og snakke om Lyset i hverdagen i foredraget hans. Vi hadde skrevet ned noen ord, så vi skulle vite hva vi skulle si, men vi fant ut litt før at det beste er om Petter bare stiller oss spørsmål. Det blir fort til at man bare glor ned i arket, og det blir veldig opp ramsende og lite interessant å høre på. Mye bedre om det virkelig kommer fra hjerte, der og da.

Ganske så rått det her!

Før når jeg skulle snakke foran mennesker ble jeg svett i henda, svett generelt, rød i ansiktet, fikk skjelvende stemme. Jeg snakket også veldig lavt. Jeg tenker tilbake på det nå og skjønner at det var en blanding av angst, dårlig selvfølelse og mangel på selvtillit. Mens jeg har vært med i Lyset i hverdagen har jeg virkelig fått pushet disse grensene. Jeg har lært å bli trygg på nye mennesker, jeg har snakket foran små menneske samlinger, store menneske samlinger og jeg har vært på tv. Det har tatt tid og bli tryggere på meg selv, men det har blitt mye bedre siden jeg ble med i lyset i hverdagen.

Så under foredraget i dag gruet jeg meg faktisk ikke så mye som jeg har gjort tidligere. Tidligere har nervene kommet noen dager før, også kom de noen timer før, og nå kommer de rett før jeg skal begynne å snakke. I dag så gikk det overraskende bra. Jeg kjente jeg var nervøs, men ikke i nærheten så skjelven og svett som tidligere. Og det føles så utrolig godt at jeg ser fremgangen så tydelig. 

Den mestringsfølelsen det gir. Wow!

Jeg har tidligere slitt med angstanfall og sosial angst, og fobi angst. Jeg vet nå at mye av disse var også rus fremkalt angst. Jeg sleit litt med angst etter jeg sluttet med rus også, men det gikk fort over når jeg tok tak i problemene og ikke lot angsten vinne. 

Det er veldig vanskelig å gjøre noe når du kjenner angsten, fordi du vil jo helst bare rømme fra det, men da vinner angsten, og da blir den bare sterkere. 

Så man må bare pushe seg selv, for da blir lettere etterhvert!

Håper dere alle forstår hvor mye det koset å gjøre dette her, men den mestringsfølelsen vi får etterpå er jo helt rått! Daniel er jo såååå flink og han ser jo ut som den proffe foredragsholderen.

Ellers i dag så Fikk vi utrolig mye bra tilbake meldinger på foredraget, hvor bra prosjektet er, og hvor flinke vi var osv… Og det er selvfølgelig super motiverende å få slike tilbakemeldinger. 

Hvis noen har lyst å starte ett slikt prosjekt så ta kontakt med Ragnhild også kan dere få noen tips. Fordi vi trenger flere slike prosjekter. Kan ikke få sagt det nok !

Takk til Petter for en super mulighet, og takk til deltakerne på Mulighetskonferansen som avsluttet fremlegget vårt med trampeklapp 🙂

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *