De mørke tankene……

Categories Blogg

Når man har opplevd traumatiske ting, prøvd forskjellig rus og hatt et tøft liv på forskjellige måter så kan man ofte oppleve å sitte igjen med mørke, dystre tanker. Og noen ganger tar disse mørke tankene overhånd over hodet, kropp og sjel. Det er heller ikke alltid at man merker det selv før man sitter en dag og ikke ser noe som helst lyst fremfor seg. Det er som om disse mørke tankene tar over hele livet ditt. Jeg har flere ganger selv følt og kjent på at nå klarer jeg ikke mer av livet, at jeg heller bare vil bli borte. Fordi jeg ikke klarer å se noe positivt i det hele tatt ved å leve i denne verden. Jeg har selv tenkt at det hadde vært best for alle rundt meg at jeg ikke hadde vært noe mer, siden jeg ikke klarer å se noe positivt i det hele tatt.  

Alene i mørket med håpløsheten

Når du står opp om morningen så er det mørk. Man er trøtt, vil ikke stå opp, føler seg elendig både innvendig og utvending. Man føler at man ikke er GOD NOK, ikke klarer noe som helst, at man ikke er pen nok, ingen liker meg osv osv. Men innimellom så klarer man som regel å komme seg opp og få på seg klær. Men man føler seg ikke bra, man ser ikke noe godt i speilet i det hele tatt. Man har egentlig lyst til å knuse hele speilet så slipper man å se seg selv. Og ja dette har jeg selv også opplevd mange ganger i livet, og gjør det selv den dag i dag. Men allikevel så er det vanskelig noen ganger å komme ut av det mørke, onde tankekjøret. Men hver gang klarer jeg stort sett å komme meg ut av det, men noen ganger tar det kort tid og andre ganger tar det lengre tid. Men en ting skal jeg fortelle deg, det er at med den jobben jeg har så er det faktisk en av tingene som hjelper meg ut av dette mørke tankekjøret. Hvorfor det? Jo fordi jeg jobber med mennesker som har det sånn til tider, og da må jeg prøve å finne ting som kan hjelpe de ut av tankekjøret. Så på den måten hjelper jeg meg selv og de jeg jobber med samtidig. Og det har jeg merket flere ganger. At jeg sitter og snakker med noen og gir de noen tips og råd på hva de kan gjøre for å få det lettere, og da slår det meg at dette må jeg jo gjøre selv og. 

Men vet du egentlig hvor mange følelser vi har? 

Det trodde jeg at jeg visste, men det gjorde jeg ikke. Vi snakker jo vanligvis om kun noen få som for eksempel glad, sint, lei seg, frustrert, usikker og kjedsomhet. Men vet dere at vi faktisk har 22 følelser hvor av noen av disse igjen har opptil 5 kall det underfølelser. Det er ganske mange, ikke sant? 

Når tankekjøret melder seg…..

Så for og komme seg opp og ut av de mørke tankene så må man kjenne litt etter hva man egentlig føler. For eksempel hvis jeg sier jeg er sur, så må jeg tenke meg om er jeg egentlig sur eller er jeg kanskje lei meg fordi det er noe som har blitt sagt eller gjort. Så jeg ble lei meg først, men så gikk det over i sinne fordi jeg følte meg urettferdig behandlet? Og hva kan jeg gjøre for å komme ut av mørke? Det jeg har funnet ut er at en følelse kommer på besøk, men man har 2 valg når følelsen kommer. Man kan erkjenne den følelsen for seg selv, og kjenne litt på den. For så å si til seg selv at nå har den følelsen vært lenge nok på besøk og gjøre noe som får tankene over på noe positivt. Eller man kan kjenne på følelsen og la den gro inni seg. La den kanskje vonde følelsen få dyrke ett liv inni deg, la deg kjøre hodet ditt kun i negativt gir. Og kanskje det tar flere dager før man klarer å finne noe som gjør at man klarer å ikke tenke negativt eller bare plutselig ser et bitte lite lysglimt.  

Det har tatt meg mange år å innse selv at jeg ikke klarer å takle alle vonde følelser og tanker helt på egenhånd. Men nå så kan jeg fortelle dere at jeg er så glad for at jeg selv har valgt å gå til noen for å snakke? Det har hjulpet meg så utrolig mye, og ikke minst lært meg mange små tips og triks til å håndtere mørke tanker og følelser?

En siste ting, husk at DU ER GOD NOK SOM DU ER! <3 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *